Dynamika sprzedaży detalicznej we wrześniu 2019 roku | Publikacje | GUS - Portal Informacyjny

Dynamika sprzedaży detalicznej we wrześniu 2019 roku

Sprzedaż detaliczna[1] w cenach stałych we wrześniu 2019 r. była wyższa niż przed rokiem o 4,3% (wobec wzrostu o 3,6% we wrześniu 2018 r.). W porównaniu z sierpniem 2019 r. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 4,1%.

Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” większy niż przeciętny wzrost we wrześniu 2019 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r. (w cenach stałych) zaobserwowano w jednostkach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 10,7% wobec spadku o 4,3% przed rokiem) oraz w przedsiębiorstwach prowadzących pozostałą sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach (o 7,4% wobec wzrostu o 4,5% przed rokiem). Spośród grup o niższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” wysoki wzrost wykazały podmioty z grup: „meble, rtv, agd” (o 11,3%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 10,9%),  „tekstylia, odzież, obuwie” (o 9,1%). Spadek sprzedaży odnotowano natomiast w przedsiębiorstwach handlujących żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi (o 2,9%) oraz w jednostkach zaklasyfikowanych do grupy „pozostałe” (o 1,4%).

[1] Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.