Dynamika sprzedaży detalicznej. Lipiec 2015 r. | Publikacje | GUS - Portal Informacyjny

Dynamika sprzedaży detalicznej. Lipiec 2015 r.

W lipcu br. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej1 w cenach stałych w skali roku o 3,5% (wobec wzrostu o 6,6% przed miesiącem oraz o 3,1% w lipcu  ub. roku). W porównaniu z czerwcem br. miał miejsce wzrost  sprzedaży detalicznej o 2,2% (wobec wzrostu przed rokiem o 5,2%).

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lipcu br. była wyższa niż przed rokiem w większości grup. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem najwyższy wzrost odnotowano w podmiotach zajmujących się handlem pojazdami samochodowymi, motocyklami i częściami (o 14,3% wobec wzrostu przed rokiem o 0,3%) oraz w jednostkach sprzedających żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 4,8% wobec 4,2% przed rokiem), jak również w przedsiębiorstwach prowadzących pozostałą sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach (o 4,4% wobec 10,1%). W pozostałych grupach o niższym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem znacznie zwiększyła się sprzedaż w grupowaniach: „tekstylia, odzież, obuwie” (o 15,2%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 14,5%). Spadek sprzedaży wykazały podmioty zaklasyfikowane do grupy „pozostałe” (o 12,9%). W okresie styczeń-lipiec br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku o 3,7% (wobec wzrostu o 5,0% w 2014 r.)

Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii wg przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.