Projekty współpracy rozwojowej | Publikacje | GUS - Portal Informacyjny

Współpraca rozwojowa

Projekty współpracy rozwojowej

Główny Urząd Statystyczny wspiera urzędy statystyczne w krajach partnerskich w budowaniu trwałych kompetencji instytucjonalnych. Przekazujemy wiedzę, narzędzia i dobre praktyki, aby tworzone były rzetelne, porównywalne i aktualne dane – niezbędne do planowania polityk publicznych, monitorowania Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) oraz informowania społeczeństwa.

Zasady polskiej kooperacji rozwojowej reguluje ustawa o współpracy rozwojowej z dnia 16 września 2011 r.  (Dz. U. 2020 poz. 1648 z późn. zm.). Określa ona współpracę rozwojową, finansowaną ze środków polskich, jako ogół działań podejmowanych przez organy administracji rządowej na rzecz państw rozwijających się, zgodnie z zasadą solidarności międzynarodowej.

Działania te obejmują:

  1. pomoc rozwojową polegającą na promowaniu i wspieraniu rozwoju demokracji oraz społeczeństwa obywatelskiego, wspieraniu trwałego rozwoju społeczno-gospodarczego, podejmowaniu działań zmierzających do redukcji ubóstwa i poprawy stanu zdrowia ludności oraz podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych ludności,
  2. pomoc humanitarną polegającą na zapewnieniu pomocy, opieki i ochrony dla ludności poszkodowanej w wyniku konfliktów zbrojnych, klęsk żywiołowych lub innych kryzysów humanitarnych,
  3. wsparcie „edukacji globalnej” w celu podniesienia świadomości i zrozumienia problemów globalnych oraz współzależności między państwami.

GUS działa w ramach polskiej współpracy rozwojowej, zgodnie z Wieloletnim programem współpracy rozwojowej 2021–2030 „Solidarność dla rozwoju”.Program ten nawiązuje do Agendy 2030 [PW1] ONZ i określa priorytety geograficzne oraz tematyczne Polskiej Pomocy (Polish Aid). Przewiduje wsparcie społeczności w 10 krajach priorytetowych: 4 należących do Partnerstwa Wschodniego (Białoruś, Gruzja, Mołdawia i Ukraina) oraz 6 położonych w Afryce i na Bliskim Wschodzie (Etiopia, Kenia, Senegal, Tanzania, Liban i Palestyna).

W ramach priorytetu „silne instytucje” GUS wspiera rozwój publicznych instytucji statystycznych oraz tworzenie statystyk o wysokiej jakości. Nasze działania opierają się na standardach Europejskiego Systemu Statystycznego oraz zasadach otwartych danych, z poszanowaniem dla dostępności i przejrzystości informacji.

GUS oferuje wsparcie dopasowane do potrzeb partnerów: prowadzimy szkolenia, doradztwo metodologiczne, webinaria i wymianę doświadczeń, zapraszamy na wizyty studyjne oraz wspólnie opracowujemy rekomendacje. Współpracujemy z urzędami statystycznymi i innymi instytucjami publicznymi w krajach partnerskich.

Obszary dotychczasowej współpracy:

  • statystyka regionalna i rachunki regionalne,
  • statystyka środowiska i rachunki środowiskowe,
  • bilanse produktów rolnych,
  • statystyka przedsiębiorstw, w tym małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) oraz demografia firm,
  • metodyka zintegrowanych badań podróży (turystyka, obszary przygraniczne).

Sposób działania:

Realizujemy działania w czterech etapach:

  1. Rozpoznanie potrzeb – wspólnie z urzędem statystycznym kraju partnerskiego,
  2. Przekazywanie wiedzy – szkolenia, webinaria, doradztwo i konsultacje,
  3. Tworzenie rozwiązań – podręczniki, kwestionariusze, rekomendacje, przykładowe procedury i narzędzia,
  4. Nawiązywanie i wzmacnianie trwałych kontaktów operacyjnych i roboczych.

Wybrane działania i ich rezultaty

  • „Poprawa rozwoju statystyki na Ukrainie” (Ukraina, 2021)[GJ2] [PM3] – wsparcie w zakresie statystyki małych i średnich przedsiębiorstw oraz demografii przedsiębiorstw, a także wdrożenia unijnego rozporządzenia dot. statystyki strukturalnej przedsiębiorstw. Celem projektu była współpraca na rzecz rozwoju zdolności instytucjonalnych statystyki ukraińskiej w zakresie zbierania i gromadzenia danych, które mogą służyć jako kluczowy wkład w kształtowanie polityki. Raport z projektu został opublikowany na stronie OECD.
  • „Wykorzystanie wielu metod badawczych na przykładzie zintegrowanych badań podróży” (Ukraina, 2017) – działania doradcze i szkoleniowe w zakresie m.in. opracowania systemu badań podróży do prowadzania monitoringu zjawisk społeczno-ekonomicznych na obszarach przygranicznych. Rezultatem projektu było wydanie/przygotowanie dla Państwowej Służby Statystyki Ukrainy opracowania z tego zakresu.
  • „Badania statystyczne w zakresie rolnictwa i leśnictwa jako podstawa do poprawy zarządzania w zakresie prowadzenia polityki państwa w obszarze rolnictwa i leśnictwa” (Mołdawia, 2017) – szkolenia i doradztwo dotyczące badań statystycznych z zakresu rolnictwa i leśnictwa. Wsparcie merytoryczne dotyczyło m.in. organizacji badań, zbierania/przetwarzania danych, czy opracowywania szacunków z zakresu leśnictwa na potrzeby rachunków narodowych i środowiskowych. W wyniku współpracy przygotowano publikację dla Krajowego Biura Statystycznego Mołdawii, zawierającą rekomendacje i propozycje praktycznych rozwiązań w wymienionych obszarach, z uwzględnieniem specyfiki mołdawskiej statystyki publicznej.
  • „Wsparcie rozwoju systemu statystyki publicznej Gruzji w obszarze statystyki środowiska” (Gruzja, 2015) – szkolenia i doradztwo w zakresie organizacji, badań i współpracy międzynarodowej ws. statystyki środowiska. W ramach projektu przygotowano dwie publikacje, które zostały przetłumaczone na język gruziński i przekazane przedstawicielom Krajowego Urzędu Statystycznego.
  • „Wsparcie rozwoju systemu statystyki publicznej Gruzji w obszarze statystyki regionalnej. Transfer wiedzy potrzebnej do prowadzenia analiz rozwoju regionalnego oraz zestawiania rachunków regionalnych” (Gruzja, 2014) – działania szkoleniowe i doradcze w zakresie statystyki regionalnej (w tym z wykorzystaniem GIS) oraz rachunków narodowych i regionalnych. Przygotowane zostały trzy publikacje (prezentacja danych, kompendium rachunków regionalnych, rekomendacje do analiz regionalnych), które w wersji gruzińskiej zostały przekazane przedstawicielom Krajowego Urzędu Statystycznego Gruzji.
  • „Bilanse produktów rolnych jako wsad niezbędny do opracowania bilansów żywności” (Mołdawia, 2014) – działania szkoleniowe i doradcze dot. przygotowania niezbędnych danych do sporządzenia bilansów oraz opracowania Metodologii Sporządzania Zestawień Bilansowych Produktów Rolnych na potrzeby Krajowego Biura Statystycznego w Mołdawii. W ramach projektu zorganizowano dwa spotkania statystyków polskich i mołdawskich: w Warszawie i Kiszyniowie. Efektem projektu było opracowanie podręcznika metodologicznego w wersji polskiej i mołdawskiej.
  • „Wsparcie rozwoju systemu statystyki Gruzji w obszarze rachunków regionalnych. Transfer wiedzy potrzebnej do prowadzenia obliczeń wybranych kategorii makroekonomicznych w przekroju terytorialnym” (Gruzja, 2013) –szkolenia na temat praktycznych aspektów obliczeń w rachunkach regionalnych i prowadzenia badań statystycznych. W ramach współpracy zaktualizowano podręcznik metodologiczny oraz przekazano zalecenia i rekomendacje oparte na polskich doświadczeniach i zasadach obowiązujących w krajach UE.
  • „Wsparcie rozwoju systemu statystyki Gruzji w obszarze rachunków regionalnych. Transfer wiedzy potrzebnej do opracowania metodologii obliczeń wybranych kategorii makroekonomicznych w przekroju terytorialnym” (Gruzja, 2011) – organizacja m.in. cyklu szkoleń z zasad zestawiania rachunków regionalnych oraz przedstawienie rozwiązań stosowanych w polskiej statystyce. Rezultatem projektu było opracowanie zaleceń i rekomendacji oraz wydanie podręcznika metodologicznego dotyczącego rachunków regionalnych.

Znaczenie projektów:

  • Lepsze decyzje publiczne –  wiarygodne i porównywalne dane wspierają planowanie, ocenę skutków i rozliczalność działań państwa.
  • Porównywalność międzynarodowa – wspólne standardy UE i OECD oraz monitorowanie Agendy 2030 (SDGs) ułatwiają raportowanie i porównania między krajami.
  • Przejrzystość i zaufanie – otwarte i zrozumiałe statystyki wzmacniają wiarygodność administracji i ułatwiają dialog z obywatelami oraz mediami.
  • Efektywność i oszczędności – lepsze wykorzystanie istniejących źródeł danych ogranicza dublowanie prac i wspiera bezpieczną cyfryzację procesów statystycznych.
  • Trwałość projektu –  rezultaty projektów pozostają w instytucjach krajów partnerskich po ich zakończeniu i mogą być dalej rozwijane zgodnie z potrzebami.

Dowiedz się więcej